۱۳۹۲ فروردین ۶, سه‌شنبه

جدال برنامه‏ها براي آينده افغانستان ميان كرزي و عبدالله تحولات جديد در پيش روي انتخابات!




طي روزهاي گذشته، آماد‏گي‏ها براي برگزاري انتخابات در افغانستان با ثبت‏نام حامد كرزي و دو معاونش (فهيم و خليلي)، شاهد جنجال‏ها و تنش‏هاي سياسي جديد و داغي بوده است .به گزارش پيام مجاهد، حامد کرزی روز دوشنبه همراه با مارشال محمد قسیم فهیم و عبدالکریم خلیلي معاونانش به کمیسیون مستقل انتخابات رفته و ثبت نام نمود. آقای کرزی برای کسب ریاست جمهوری آینده کشور به جای احمد ضیا مسعود، مارشال فهیم را بر‏گزیده، اما معاون دوم وی آقای خلیلی، در پستش باقی مانده است.
گفتني است كه آقاي كرزي، سومين نفري بود كه رسما براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري، ثبت‏نام نمود. پيش از وي، شهنواز تني، اولين فردي بود كه ثبت‏نام نمود و پس از آن، اكبرباي، رئيس شوراي ترك‏تباران افغانستان و از مخالفين سياسي جنرال عبدالرشيد دوستم، رهبر حزب جنبش اسلامي افغانستان، خود را نامزد رسمي انتخابات ساخت. البته بايد گفت كه پس از حامد كرزي، عبدالجبار ثابت، لوي سارنوال سابق كشور نيز چهارمين كسي بوده كه خود را به عنوان نامزد در انتخابات آينده رياست جمهوري، ثبت‏نام نموده است.
هم‏چنين داکتر عبدالله عبدالله، وزیر سابق وزارت امورخارجه، داکتر فروزان فنا، همسر داكتر عبدالرحمان وزير سابق هوانوردي كه كشته شد و شهلا عطا از اعضاي مجلس نمايندگان، سرور احمدزی، معتصم بالله مذهبی، حاجی عبدالغفور زوری و عبدالحسیب آرین نیز از دیگر نامزدهايي هستند که به دنبال عبدالجبار ثابت، برای حضور در انتخابات ریاست
جمهوری افغانستان ثبتنام نمودهاند.
‏ با اين حال، بايد گفت كه در دوره ١٥ روزه ثبت‏نام نامزدهاي انتخاباتي، تا حال از جمله ٦٠ نامزد احتمالى، به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، تنها 16 تن بهطور رسمى نامزد شده‎‎اند، اما جنجالي‏ترين كانديداتوري، كانديداتوري حامد كرزي بود كه هم واكنش‏هاي داخلي و هم خارجي را به دنبال داشت.
حامد كرزي از مدتي به اين‏سو برخي بازي‏هاي سياسي را براي در هم شكستن رقيبان خود به راه انداخته بود كه به نظر مي‏رسد در اين بازي‏ها نيز، پيروز ميدان بوده است. يكي از اين پيروزي‏ها، ايجاد شكاف در جبهه ملي و بيرون كردن مارشال فهيم و صديق چكري از اين جبهه بود و موضوع ديگر، انصراف گل‏آغا شيرزي از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري كه اين مسئله، ضربه سختي به معاونين وي (احمدضيا مسعود و سيد حسين انوري) وارد ساخت. گل‏آغا شيرزى روز جمعه (‏١١ ثور) در يک نشست در کابل، خود را براى انتخابات آينده رياست جمهورى، نامزد کرد.
به گفته وى، در اين نشست، احمد‏ضيا مسعود، معاون اول حامد کرزى و سيد حسين انوري، والى پيشين هرات، به حيث معاونين وى تعيين شدند، اما شيرزى صبح روز شنبه در يک نشست خبرى در جلال‏آباد گفت که از کانديداتورى خود براى انتخابات رياست جمهورى به نفع حامد كرزي، صرف‏نظر کرده و از وظيفه‏اش استعفا مي‏دهد، ولي استعفاي وي از سوي رئيس دولت و مردم ننگرهار پذيرفته نشد و وي هم‏چنان به وظيفه خود در پست والي ننگرهار ادامه مي‏دهد.
اما انتخاب فهيم از سوي كرزي براي پست معاون اول وي، مخالفت‏ها و عكس‏العمل‏هاي شديدي را در سازمان ملل و نهادهاي مدافع حقوق بشر به دنبال داشته است. اين گروه‏ها فهيم را به نقض حقوق بشر متهم مي‏کنند.
براد آدامز، مسئول بخش آسيا در سازمان ديده‏بان حقوق بشر، بازگشت فهيم به دستگاه دولتي افغانستان، را گامي به عقب و خطرناک توصیف کرد.
به گفته وي‏، بيش‏تر مردم افغانستان معتقدند، فهيم هنوز هم در خيلي از فعاليت‏هاي غير‏قانوني از جمله رهبري شبه‏نظاميان مسلح، حمايت از باندهاي جنايت‏کار و قاچاق مواد مخدر نقش دارد.
در همین حال کای آیده نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در افغانستان گفت: تصمیم کرزی مبنی بر وارد کردن مارشال فهیم به کابینه آینده خود‏، موجب سلب حمایت جامعه جهانی از وی می‏گردد.
اما در شرايطي‏كه حامد كرزي و دو معاونش براي حضور در انتخابات آينده رياست جمهوري ثبت‏نام كرده‏اند، به نظر مي‏رسد با سفر حامد كرزي به آمريكا، باز اختلافات و شكاف‏هايي در روابط ميان اين دو، به وجود آمده است كه ممكن است مسير انتخابات را با تحولات جديدي روبه‏رو سازد.
حامد كرزي به كاي آيده، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در افغانستان، وعده داده بود قبل از انتخاب معاونينش، با او مشوره مي‏كند، هم‏چنين كرزي به آمريكا نيز وعده داده بود كه پس از بازگشت از آمريكا، معاونين خود را انتخابات خواهد كرد، اما اقدام قبل از وقت و بدون مشوره كرزي، به ذايقه كاي آيده و به خصوص آمريكا، خوش نيامده و اختلافاتي را ميان آن‏ها، رقم زده است.
از سويي ديگر، بر اساس گزارش‏هاي رسيده، گفته شده كه به دنبال ثبت‏نام كرزي همراه با معاونينش به عنوان نامزد انتخابات آينده رياست جمهوري، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در ديداري با كرزي، به وي گفته است كه آمريكا با مشكلات بسياري روبه‏رو است و ديگر نمي‏تواند مشكلات او را پيش ببرد. هم‏چنين كلينتون از كرزي خواسته است تا با ايجاد پست نخست‏وزيري كه مديريت اجرايي كشور را به فردي ديگر به غير از كرزي مي‏سپارد، موافقت كند، اما كرزي با اين خواسته، مخالفت نموده است و اين مسئله، بر ميزان اختلاف ميان دو طرف، افزوده است.
با وجود اين اختلافات در حالي‏كه غرب بار ديگر به سوي كرزي متمايل شده بود، تحولات جديدي در عرصه انتخابات آينده، در پيش رو است. در اين بين، علي‏احمد جلالي كه عملا دفاتر كمپاين خود را بسته بود و زلمي خليل‏زاد، بار ديگر به ميدان آمده و در صدد جلب حمايت آمريكا هستند، به گونه‏اي كه دفاتر مسدود شده جلالي، دوباره از روز چهارشنبه گذشته، آغاز به كار كرده‏اند.
‏ولي از سوي ديگر و براي مقابله با حامد كرزي، به نظر مي‏رسد داكتر عبدالله با قدرتي مضاعف وارد ميدان شده باشد. وي در سخناني پس از ثبت‏نام خود به عنوان نامزد انتخابات، اعلام كرد كه كانديدي مستقل است و تنها حمايت جبهه ملي را با خود دارد تا شايد وي را توان بخشد تا نظر ساير گروه‏ها را براي حمايت از خود،‌جلب كند. وي در مورد اينکه اگر رئيس‏جمهور شود، کارهاى مهم وى چه خواهد بود؟ اظهار‏داشت که اگر پيروز شود، قانون اساسى را تعديل و نظام ‏صدارتى را به وجود خواهد آورد، اين در حالي است كه حامد كرزي به شدت از نظام رياستي حمايت مي‏كند و به همين دليل، اختلافاتي با غرب دارد، اما با اعلام اين موضع، احتمال دارد قرعه شانس برگردد و اين‏بار آمريكا و اروپا، از داكتر عبدالله به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري، حمايت كنند.
عبدالله که نشان انتخاباتى خود را سه کوزه انتخاب کرده است، بعد از ثبت‏نامش به خبرنگاران گفت که همايون شاه آصفى را به حيث معاون اول و داکتر چراغ‏على چراغ را به حيث معاون دوم خود معرفى کرده است.
وى گفت که يک گروه قدرتمند را تشکيل داده و حمايت جبهه ملى و احمد ضيا مسعود، معاون اول رئيس‏جمهور را با خود دارد.
به گفته وى، اکنون تمام تصاميم از طرف يک حلقه خاص گرفته مي‏شود و ملت در آن هيچ نقشي ندارند. ‏به هر حال، با توجه به آن‏چه كه در پشت پرده انتخابات مي‏گذرد، به نظر مي‏رسد بايد منتظر تحولاتي جديد بود؛ تحولاتي كه نمي‏توان از هم‏اكنون، آن‏را پيش‏بيني كرد، اما نكته‏اي قابل توجه اين‏كه، كرزي پس از دست‏يابي مجدد به حمايت آمريكا و غرب، بار ديگر اين حمايت را از دست داده و اين وضعيت، رقباي كرزي را به تپ و تلاش بيش‏تري وادار خواهد كرد.
سرمقاله:
كرزي و فشارهاي چند جانبه
كرزي به مشكلات چند جانبه‌ي دست و پنجه نرم مي‌كند و تازه ديده شود كه آقاي كرزي تا چه پيمانه توان مقابله را دارا مي‌باشد؟
انتقاد بر نامزدي مارشال فهيم بعنوان معاون اول رئيس جمهور در انتخابات آينده و مقاومت آقاي كرزي در برابر پيشنهادات امريكا مبني بر ايجاد پست صدارت در دولت آينده از زمره مشكلاتي اند، كه آقاي كرزي به آن دست و گريبان شده است.

در گذشته اعتراضات موسسات مدافع حقوق بشر در هماهنگي با آقاي كرزي صورت مي‌پذيرفت و رئيس دولت از آن اعتراضات استفاده مي‌برد، اين بار اعتراضات متوجه آقاي كرزي است، كه به گفته برخي از سازمان هاي دفاع از حقوق بشر -آقاي مارشال فهيم- يكي از جنگ سالاران را به حيث معاون اول خويش ثبت نام كرده است.
برخي از نهادها اين اقدام كرزي را عقب گرد جدي توصيف داشته اند كه مي‌تواند، مانع پيروزي كرزي گردد. همزمان با آن دولت امريكا كه از چندي بدينسو متوجه فساد اداري گسترده در دولت افغانستان شده است، تصميم گرفته تا از صلاحيت هاي رئيس دولت آينده بكاهد و امور اجرايي را در دست شخص ديگري قرار دهد، گفته مي‌شود آقاي كرزي با اين پيشنهاد روي خوش نشان نداده است.
در چند ماه پسين آقاي كرزي با تامين روابط با كشور هاي منطقه سعي نموده تا امريكا را زير فشار قرار دهد، و در فرجام از آن كشور باج گيري نمايد، بدين ترتيب حالا نوبت آن است، كه ديده مي‌شود، آن تدابير كرزي نتيجه‌ي مطلوب ببار مي‌آورد يا خير؟
نشانه هايي ديده مي‌شود؛ كه حركات كرزي در مخالفت با امريكا اسباب غيظ و غضب آن كشور را فراهم داشته و پنهاني دندان مي‌فشارد؛ بگونه‌يي كه در برخي حلقات سخن از اقدام فزيكي برده مي‌شود و بيشترينه به ابقاي كرزي در يك پست سمبوليك اشاره مي‌دارند.
اين تحولات مي‌رساند، كه پيروزي آقاي كرزي در انتخابات آينده با وجود امكانات فراوان چندان سهل و ساده نيست، از جانب ديگر امريكا با توجه به گرفتاري هايي كه در افغانستان ومنطقه دارد، در جايگاهي قرار ندارد كه به راحتي بتواند در باره‌ي آقاي كرزي تصميم اتخاذ نمايد.
حامدكرزي در طول هشت سال پسين با استفاده از حمايت سياسي تبليغاتي غرب مخالفان خود را تضعيف نمود، و حالا بعنوان شخص تام الاختيار توان آن را دارد كه از كليه امكانات دولتي در انتخابات بهره ببرد. حمايت امريكا از فيصله دادگاه عالي افغانستان مبني بر تمديد دوره‌ي كار كرزي پس از اول جوزا به وجاهت كرزي افزوده است. در گذشته بارها كرزي در برابر فشار مجامع بين‌المللي كوتاه آمد، اينك نوبت ديگري است تا اثبات شود، كه مارشال فهيم را ترجيح مي‌دهد يا روابط با دنياي غرب را؟
وارد شدن چهره هاي سرشناس و نامدار ديگري در كارزار انتخابات، عرصه را براي كرزي تنگ تر ساخته است و فشار را بالاي كرزي مضاعف ساخته است؛ بنابر اين تا هنوز بسياري از كارشناسان بدين باور اند كه كرزي چاره‌اي خواهد انديشيد، و شانه خويش را از اين بارگران تهي خواهد كرد؟
فشار بالاي مارشال فهيم، تازه كردن زخم هاي ديرينه‌ي است كه مي‌تواند براي ساير رهبران جهادي هشدار دهنده باشد.
اين اعتراضات اگر در لفظ تنها متوجه فهيم است، در معنا استاد خليلي را نيز در بر مي‌گيرد.
فراموش نبايد كرد، اين موضعگيري ها براي كرزي اين موقعيت را مي‌دهد تا خود را به حيث يك شخصيت مستقل، ملي و جانبدار مجاهدين معرفي نمايد و در دل مجاهدين رخنه نمايد. در عرصه‌ي خارجي كشورهايي كه در مخالفت با امريكا قرار دارند، ترجيح خواهند داد تا كرزي را پشتيباني نمايند.
در صورتي كه در دو روز باقي مانده وارد ميدان شود، صف بندي جديدي در انتخابات شكل خواهد گرفت، كه درآن صورت نيز در سطح منطقه كشورهايي را به سوي خويش خواهد كشانيد و شماري از نامزد ها هم از ميدان بازي حذف خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر